Sunday, January 08, 2006

Älykkyydestä

En ole omasta mielestäni tyhmä. En tosin missään nimessä mikään nerokaan. Olen varmaankin keskiverto tuossa suhteessa. Tiedän joistakin asioista (aivan liian harvasta asiasta kuitenkin) jotakin ja minulla on mielipiteeni, jotka kykenen myös perustelemaan. Mutta mikä tekee ihmisestä oikeasti älykkään? Ja mitkä ovat niitä kriteerejä joilla muut arvioivat toistensa älykkyyttä?

Älykkyystestit mittaavat pitkälti matemaattis-loogista päättelykykyä ja sitä minulla ei ole juuri nimeksikään. Sillä mittapuulla mitattuna en varmasti olisi älykäs. Siksi en ikimaailmassa suostuisi edes tuollaiseen testiin menemään. Tiedän jo valmiiksi, etteivät ne tulokset olisi lainkaan mieltäylentäviä.

Minua on pohdituttanut tämä asia jo jonkin aikaa. Nyt se pulpahti ajankohtaiseksi ikäänkuin sattumalta kun taas kuulin ihmisten kertovan siitä millaisia ihmisiä he pitävät älykkäinä. Joidenkin mukaan älykäs on miltei sama kuin kirjanoppinut, eli sellainen henkilö joka tietää kaikesta paljon tai ainakin jotakin, tai ainakin vakuuttaa toiset siitä että tietää. Sivistynyt olisi ehkä oikea sana. Jotkut mittaavat toisten älykkyyttä seuraamalla heidän tekemisiään. Miten ihminen toimii tietyissä tilanteissa, pelatessa tai vaikkapa bileissä. Ja sitten on taas näkemyksiä joiden mukaan älykkyys näkyy tietynlaisena ulkoisena hiljaisuutena.

Minä pääsen tästä melko nopeasti siihen johtopäätökseen, että ihmiset todennäköisesti näkevät/pitävät minua tyhmänä. Se saattaa tietysti olla tottakin, sillä jos olisin tyhmä en todennäköisesti tiedostaisi olevani mitenkään erityisen tyhmä vaan pitäisin itseäni ihan tarpeeksi fiksuna (kuten eräs ystävä tämän asian ilmaisi). Mutta yhteenvetona: En tiedä monestakaan asiasta paljon, vaikka haluasinkin. En voita pelejä tai käyttäydy välttämättä kaikista järkevimmällä tai loogisimmalla tavalla. Ja näiden lisäksi vielä olen avoin, iloinen ja puhelias.

Ja tiedetään, tiedetään, että älykkyyttä on monenlaista. Mutta minä haen tässä nyt sitä yleistä käsitystä siitä milloin ihminen on muidenkin kuin itsensä silmissä älykäs. Onko se vain yksittäisiä lauseita oikeilla hetkillä? Vai onko se jotakin kokonaisvaltaisempaa?

0 Kommentit:

Post a Comment

<< Home